حق آئله‌مندی به بازماندگان تامین‌ اجتماعی تعلق می‌گیرد

جمعی از بازماندگان تأمین اجتماعی در نامه‌ای خطاب به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، و میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، خواستار بازنگری در نحوه محاسبه مستمری‌ها و برقراری مجدد حق عائله‌مندی شدند.

متن نامه به شرح زیر است:

با سلام و احترام؛

ضمن عرض خدا قوت، بدین‌وسیله به استحضار می‌رساند با وجود افزایش مستمری‌ها در سال ۱۴۰۵، متأسفانه حذف برخی ردیف‌های پرداختی از جمله «حق عائله‌مندی» برای گروهی از بازماندگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، موجب بروز مشکلات معیشتی جدی برای این قشر شریف شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که انتظار می‌رفت افزایش‌ها متناسب با نرخ تورم باشد، برای برخی بازماندگان (به‌ویژه بانوان بازمانده با فرزند تحت تکفل)، دریافتی سال گذشته از مبلغ ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، تنها به حدود ۱۹ میلیون تومان رسیده است که نشان‌دهنده افزایشی در حدود ۲۲ درصد است. این میزان افزایش، نه تنها با نرخ تورم عمومی همخوانی ندارد، بلکه در مقایسه با سایر صندوق‌های بازنشستگی و گروه‌های حقوق‌بگیر، پایین‌ترین نرخ رشد را شامل شده است.

بیشتر بخوانید:  فیش حقوقی خردادماه 1405 بازنشستگان تأمین اجتماعی در دسترس قرار گرفت

پیشنهادات بازماندگان تامین اجتماعی:

– بازنگری در بودجه و نحوه محاسبه مستمری این گروه
– برقراری مجدد «حق عائله‌مندی» برای بازماندگان
– تأمین منابع مالی به صورت علی‌السویه (۵۰ درصد توسط دولت و ۵۰ درصد توسط سازمان تأمین اجتماعی)

تأکید بر نابرابری با سایر صندوق‌ها

در این نامه تأکید شده است: مستمری‌بگیران سایر صندوق‌های بازنشستگی، بدون پرداخت ریالی حق بیمه بابت عائله‌مندی از این مزایا بهره‌مند هستند، بنابراین انتظار بازماندگان تأمین اجتماعی خواسته‌ای بر حق است.

رونوشت این نامه برای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شده است.

منبع
آوای جنوب

دیدگاهتان را بنویسید

نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد. نظرات شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.